Driftplein
Kunstenaar Observatorium
Het plein is een sculptuur. Het plattelandsplein is niet de vormgeving van het totale beschikbare oppervlak, maar een plein op het knooppunt. Drie driehoekige houten geraamtes van imaginaire gebouwen omsluiten een driehoekige halfverharde ruimte, die de illusie van een pleintje biedt en allerhand zit- en observatiemogelijkheden biedt. De drie skeletten symboliseren drie Drentse typologieën van bebouwing, die men in de directe omgeving aantreft: boerderij, vakantiewoning en industriehal (voor industrie én voor recreatie). Het thema “van klein agrarisch naar groot agrarisch en van klein toerisme naar groot toerisme” is duidelijk afleesbaar in de vorm en vormgrootte van de geraamtes.
Het plein is een sculptuur. Het plattelandsplein is niet de vormgeving van het totale beschikbare oppervlak, maar een plein op het knooppunt. Drie driehoekige houten geraamtes van imaginaire gebouwen omsluiten een driehoekige halfverharde ruimte, die de illusie van een pleintje biedt en allerhand zit- en observatiemogelijkheden biedt. De drie skeletten symboliseren drie Drentse typologieën van bebouwing, die men in de directe omgeving aantreft: boerderij, vakantiewoning en industriehal (voor industrie én voor recreatie). Het thema “van klein agrarisch naar groot agrarisch en van klein toerisme naar groot toerisme” is duidelijk afleesbaar in de vorm en vormgrootte van de geraamtes.
Driftplein
Kunstenaar Observatorium
Telkens twee zijden van een geraamte vormen één facade van de respectievelijke typologie, geleed met deuren en vensters in de muur; de derde zijde is geheel open. Je ziet het gebouw in het beeld, maar ook het landschap in een kader. Het bestaande halfverharde pad verbreedt zich tussen de drie gebouwen tot een driehoekig plein, dat uitnodigt uit tot zitten, observeren, oriënteren en gezien worden. De beschutting is deels schijn, deels reëel. De ligging van de drie gebouwen suggereert voor de automobilist een boerderij met bijgebouwen op een aannemelijke locatie. Een nieuwe routing van het fiets/wandelpad zorgt ervoor dat in het midden en op de grens van de doorgaande weg een driehoekige plek ontstaat waarop 'het plein in het knooppunt' ligt, waar je 'de drift kan observeren'. Een 'drift' is de weg waarover de kudde naar het weiland bracht, de kudde zelf werd ook wel eens 'drift' genoemd. De drift, dat is in onze huidige tijd: de kudden fietsers, toeristen, automobilisten, etc. Vandaar de keuze voor de titel: driftplein.
Telkens twee zijden van een geraamte vormen één facade van de respectievelijke typologie, geleed met deuren en vensters in de muur; de derde zijde is geheel open. Je ziet het gebouw in het beeld, maar ook het landschap in een kader. Het bestaande halfverharde pad verbreedt zich tussen de drie gebouwen tot een driehoekig plein, dat uitnodigt uit tot zitten, observeren, oriënteren en gezien worden. De beschutting is deels schijn, deels reëel. De ligging van de drie gebouwen suggereert voor de automobilist een boerderij met bijgebouwen op een aannemelijke locatie. Een nieuwe routing van het fiets/wandelpad zorgt ervoor dat in het midden en op de grens van de doorgaande weg een driehoekige plek ontstaat waarop 'het plein in het knooppunt' ligt, waar je 'de drift kan observeren'. Een 'drift' is de weg waarover de kudde naar het weiland bracht, de kudde zelf werd ook wel eens 'drift' genoemd. De drift, dat is in onze huidige tijd: de kudden fietsers, toeristen, automobilisten, etc. Vandaar de keuze voor de titel: driftplein.
Driftplein
Kunstenaar Observatorium
Driftplein is een samenstel van paradoxen: een 'binnenbuiten' een 'plein op een knooppunt', een 'tekening als zitmeubel'. De tegenstrijdigheid van de term plattelandsplein is gebruikt om met sculptuur een open omslotenheid te creëren. Er is een intrigerende mengeling van attractie, suggestie en verpozing ontstaan. Bij behoefte zou men aan dit plein kunnen voortbouwen, wellicht dient zich ooit een economische activiteit aan …
Driftplein is een samenstel van paradoxen: een 'binnenbuiten' een 'plein op een knooppunt', een 'tekening als zitmeubel'. De tegenstrijdigheid van de term plattelandsplein is gebruikt om met sculptuur een open omslotenheid te creëren. Er is een intrigerende mengeling van attractie, suggestie en verpozing ontstaan. Bij behoefte zou men aan dit plein kunnen voortbouwen, wellicht dient zich ooit een economische activiteit aan …
Himmel über Drenthe
Kunstenaar Rainer Gross
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Himmel über Drenthe
Kunstenaar Rainer Gross
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Himmel über Drenthe
Kunstenaar Rainer Gross
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Schetsontwerp
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Schetsontwerp
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Himmel über Drenthe
Kunstenaar Rainer Gross
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Schetsontwerp
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.
Het werk Natuurlijk Kunstmatig Himmel über Drenthe, gemaakt voor de kunstroute Into Nature, richt zich volledig op de situatie van hier en nu. Het is bedoeld voor een driedimensionale ervaring van deze plek aan de Drentsche Aa. Tevens biedt het een tegenwicht met aan? de natuurlijke omgeving. Het werk herinnert ons aan de cyclus van het leven en de vergankelijkheid van menselijke ingrepen. Dit specifieke werk gaat ook over de tijd en de beleving van de ruimte. Het fungeert als een grootschalige sculptuurachtige ruimte die de bezoekers een visuele, ruimtelijke en tactiele ervaring biedt. Door het aanbieden van steeds wisselende perspectieven, nodigt dit werk de toeschouwer uit tot een nieuwe perceptie van milieu, ruimte, schaal en volume.
Schetsontwerp
Helaas is het werk nooit uitgevoerd voor #IntoNature. Vanwege bezwaarschriften - verstoren van de natuur in het Drentsche Aa gebied.