Overleven is een thema dat vele raakvlakken kent. Bijvoorbeeld: op welke wijze overleefden de mensen in deze regio in het verre en nabije verleden, welke bescherming is er nodig in een vijandige natuur of hoe overleven mensen in een stedelijke jungle.
Daarnaast kan ook de dubbele betekenis van overleven een inspiratiebron zijn. Gezegdes als: het leven gaat door, we leven er maar op los, leve het leven , geen leven zonder hoop, etc. zorgen naast filosofische bespiegelingen ook voor onverwachte invalshoeken.
- Overleven galerijNestKunstenaar Bettino Francini
Nest gaat over een vorm van huisvesting voor de natuur en haar elementen. Ik kreeg het idee door nesten van verschillende vogels en andere dieren te observeren, die hun schuilplaatsen op de meest verbazingwekkende schuilplaatsen bouwen. Dus de installatie introduceert een gigantisch nest als mogelijke woonruimte voor de mens. Deze ruimte creëert een visuele shock en een surrealistische sfeer.Nest – Bettino FranciniKunstenaar Bettino Francini
Nest gaat over een vorm van huisvesting voor de natuur en haar elementen. Ik kreeg het idee door nesten van verschillende vogels en andere dieren te observeren, die hun schuilplaatsen op de meest verbazingwekkende schuilplaatsen bouwen. Dus de installatie introduceert een gigantisch nest als mogelijke woonruimte voor de mens. Deze ruimte creëert een visuele shock en een surrealistische sfeer.NestKunstenaar Bettino Francini
Nest gaat over een vorm van huisvesting voor de natuur en haar elementen. Ik kreeg het idee door nesten van verschillende vogels en andere dieren te observeren, die hun schuilplaatsen op de meest verbazingwekkende schuilplaatsen bouwen. Dus de installatie introduceert een gigantisch nest als mogelijke woonruimte voor de mens. Deze ruimte creëert een visuele shock en een surrealistische sfeer.Rolling GardensKunstenaar Thomas Neumaier
Mijn associatie is de oude mythe van de hangende tuinen van Semiramis, maar dan in een nieuw jasje. Deze kan ook worden opgevat als een persiflage, in de zin van de natuurlijke cycli en ritmes van de natuur die aan de mensheid worden onderworpen in naam van civilisatie. Je kunt natuur, evenals snacks, eenvoudig naast je neerleggen, maar ook zonder weemoed opnieuw aanschaffen bij een tuincentrum of in het plaatselijke winkelcentrum. Dat is hoe veel mensen denken over het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Maar deze manier is noch geschikt voor de overleving van het menselijke ras, noch voor die van de natuur.Rolling GardensKunstenaar Thomas Neumaier
Mijn associatie is de oude mythe van de hangende tuinen van Semiramis, maar dan in een nieuw jasje. Deze kan ook worden opgevat als een persiflage, in de zin van de natuurlijke cycli en ritmes van de natuur die aan de mensheid worden onderworpen in naam van civilisatie. Je kunt natuur, evenals snacks, eenvoudig naast je neerleggen, maar ook zonder weemoed opnieuw aanschaffen bij een tuincentrum of in het plaatselijke winkelcentrum. Dat is hoe veel mensen denken over het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Maar deze manier is noch geschikt voor de overleving van het menselijke ras, noch voor die van de natuur.Rolling GardensKunstenaar Thomas Neumaier
Mijn associatie is de oude mythe van de hangende tuinen van Semiramis, maar dan in een nieuw jasje. Deze kan ook worden opgevat als een persiflage, in de zin van de natuurlijke cycli en ritmes van de natuur die aan de mensheid worden onderworpen in naam van civilisatie. Je kunt natuur, evenals snacks, eenvoudig naast je neerleggen, maar ook zonder weemoed opnieuw aanschaffen bij een tuincentrum of in het plaatselijke winkelcentrum. Dat is hoe veel mensen denken over het gebruik van natuurlijke hulpbronnen. Maar deze manier is noch geschikt voor de overleving van het menselijke ras, noch voor die van de natuur.Fuel FlueKunstenaar Firman Djamil
Mijn werk, Fuel flue, drukt de wens uit dat de industriële schoorstenen op een goed moment niet langer gas uitstoten in de vorm van CO2, dat de levende wezens weer frisse lucht kunnen inademen. Dat rijpe maiskorrels worden gebruikt voor consumptie voor mens en dier en dat de vogels weer vrij kunnen vliegen en hun hoogste lied kunnen zingen.Fuel FlueKunstenaar Firman Djamil
Mijn werk, Fuel flue, drukt de wens uit dat de industriële schoorstenen op een goed moment niet langer gas uitstoten in de vorm van CO2, dat de levende wezens weer frisse lucht kunnen inademen. Dat rijpe maiskorrels worden gebruikt voor consumptie voor mens en dier en dat de vogels weer vrij kunnen vliegen en hun hoogste lied kunnen zingen.Fuel FlueKunstenaar Firman Djamil
Mijn werk, Fuel flue, drukt de wens uit dat de industriële schoorstenen op een goed moment niet langer gas uitstoten in de vorm van CO2, dat de levende wezens weer frisse lucht kunnen inademen. Dat rijpe maiskorrels worden gebruikt voor consumptie voor mens en dier en dat de vogels weer vrij kunnen vliegen en hun hoogste lied kunnen zingen.SurvivingKunstenaar Dimitrios Fotiou
Ik plaats overlevingsmiddelen zoals ingeblikt voedsel, lucifers, een medicijnendoos, kolen, etc. op verschillende, aan het oog onttrokken plaatsen in het bos. Ieder onderdeel heeft zijn eigen Google 'placemark' en zal worden voorzien van informatie over het item en een foto van zijn specifieke locatie, om het zo toegankelijk te maken voor de gebruiker. De gebruiker kan de items vervolgens vinden via zijn mobiele telefoon op basis van gps.SurvivingKunstenaar Dimitrios Fotiou
Ik plaats overlevingsmiddelen zoals ingeblikt voedsel, lucifers, een medicijnendoos, kolen, etc. op verschillende, aan het oog onttrokken plaatsen in het bos. Ieder onderdeel heeft zijn eigen Google 'placemark' en zal worden voorzien van informatie over het item en een foto van zijn specifieke locatie, om het zo toegankelijk te maken voor de gebruiker. De gebruiker kan de items vervolgens vinden via zijn mobiele telefoon op basis van gps.Ballerina’sKunstenaar Marian Meerbeek
Mijn werk gaat over verhalen, tijdelijkheid en transformatie. Vooraf ga ik op zoek naar de geschiedenis van de omgeving en volksverhalen. Hieruit ontstaat het idee voor een project. Zo is Ballerina's geïnspireerd op de sage van de Witte Wieven, die volgens volksvertellingen in de hunebedden woonden en 's nachts dansten tussen de bomen. Hieruit ontstond het idee van een ballet met dansende bomen. Het ballet is een ode aan de bomen, die zuurstof leveren en daardoor zorgen voor het overleven van mens en dier.Ballerina’sKunstenaar Marian Meerbeek
Mijn werk gaat over verhalen, tijdelijkheid en transformatie. Vooraf ga ik op zoek naar de geschiedenis van de omgeving en volksverhalen. Hieruit ontstaat het idee voor een project. Zo is Ballerina's geïnspireerd op de sage van de Witte Wieven, die volgens volksvertellingen in de hunebedden woonden en 's nachts dansten tussen de bomen. Hieruit ontstond het idee van een ballet met dansende bomen. Het ballet is een ode aan de bomen, die zuurstof leveren en daardoor zorgen voor het overleven van mens en dier.Immaculate ChamberKunstenaar Helen Schell
De gewone broeikas is een structuur die werd ontworpen om in een warme, vochtige en lichte omgeving de groei van planten te stimuleren. De term 'broeikaseffect' impliceert het falen van onze ecologie. Door deze twee ideeën met elkaar te combineren werk ik aan een serie broeikassen, gesitueerd in ongebruikelijke situaties. De eerste 'Immaculate chamber', in een bosrijk gebied in Wales, is gegraveerd met rituele patronen en woorden. Het werk in Schoonoord is gegraveerd met symbolen uit de ruimtevaart, astronomie en het heelal.Immaculate Chamber – Helen Schell 02 kleinKunstenaar Helen Schell
De gewone broeikas is een structuur die werd ontworpen om in een warme, vochtige en lichte omgeving de groei van planten te stimuleren. De term 'broeikaseffect' impliceert het falen van onze ecologie. Door deze twee ideeën met elkaar te combineren werk ik aan een serie broeikassen, gesitueerd in ongebruikelijke situaties. De eerste 'Immaculate chamber', in een bosrijk gebied in Wales, is gegraveerd met rituele patronen en woorden. Het werk in Schoonoord is gegraveerd met symbolen uit de ruimtevaart, astronomie en het heelal.Immaculate ChamberKunstenaar Helen Schell
De gewone broeikas is een structuur die werd ontworpen om in een warme, vochtige en lichte omgeving de groei van planten te stimuleren. De term 'broeikaseffect' impliceert het falen van onze ecologie. Door deze twee ideeën met elkaar te combineren werk ik aan een serie broeikassen, gesitueerd in ongebruikelijke situaties. De eerste 'Immaculate chamber', in een bosrijk gebied in Wales, is gegraveerd met rituele patronen en woorden. Het werk in Schoonoord is gegraveerd met symbolen uit de ruimtevaart, astronomie en het heelal.OverlevenKunstenaar Stephanie Rhode
Als ik denk aan overleven in deze complexe maatschappij, dan schiet mij één begrip te binnen: het bed. Hier vind je rust, hier kom je tot rust, hier kan je je terug trekken. Het bed is de plek voor ontspanning, intimitiet, voor loslaten. tot nieuwe kracht komen, kortom het is de plek om te overleven in een tijdperk waarin van iedereen het uiterste wordt gevraagd. Boven de drie bedden, aan de takken van een boom hangen 500 papierdunne, van porselein gevormde huizen, als een soort mobiel. Dit verwijst naar de kindertijd waarin woorden als stress of zich haasten nog maar weinig voorkomen.OverlevenKunstenaar Stephanie Rhode
Als ik denk aan overleven in deze complexe maatschappij, dan schiet mij één begrip te binnen: het bed. Hier vind je rust, hier kom je tot rust, hier kan je je terug trekken. Het bed is de plek voor ontspanning, intimitiet, voor loslaten. tot nieuwe kracht komen, kortom het is de plek om te overleven in een tijdperk waarin van iedereen het uiterste wordt gevraagd. Boven de drie bedden, aan de takken van een boom hangen 500 papierdunne, van porselein gevormde huizen, als een soort mobiel. Dit verwijst naar de kindertijd waarin woorden als stress of zich haasten nog maar weinig voorkomen.OverlevenKunstenaar Stephanie Rhode
Als ik denk aan overleven in deze complexe maatschappij, dan schiet mij één begrip te binnen: het bed. Hier vind je rust, hier kom je tot rust, hier kan je je terug trekken. Het bed is de plek voor ontspanning, intimitiet, voor loslaten. tot nieuwe kracht komen, kortom het is de plek om te overleven in een tijdperk waarin van iedereen het uiterste wordt gevraagd. Boven de drie bedden, aan de takken van een boom hangen 500 papierdunne, van porselein gevormde huizen, als een soort mobiel. Dit verwijst naar de kindertijd waarin woorden als stress of zich haasten nog maar weinig voorkomen.BiotopeKunstenaar Nobuho Nagasawa
Biotope is een gebied met uniforme omgevingscondities die een specifieke groep planten en dieren voorziet van een habitat. Aangezien de fiets het 'overlevingstransportmiddel' bij uitstek is voor de Nederlander, wordt deze biotoopstructuur samengesteld uit gerecyclede fietswielen en natuurlijkmateriaal.BiotopeKunstenaar Nobuho Nagasawa
Biotope is een gebied met uniforme omgevingscondities die een specifieke groep planten en dieren voorziet van een habitat. Aangezien de fiets het 'overlevingstransportmiddel' bij uitstek is voor de Nederlander, wordt deze biotoopstructuur samengesteld uit gerecyclede fietswielen en natuurlijkmateriaal.BiotopeKunstenaar Nobuho Nagasawa
Biotope is een gebied met uniforme omgevingscondities die een specifieke groep planten en dieren voorziet van een habitat. Aangezien de fiets het 'overlevingstransportmiddel' bij uitstek is voor de Nederlander, wordt deze biotoopstructuur samengesteld uit gerecyclede fietswielen en natuurlijkmateriaal.Zonder titelKunstenaar Xavier Rijs
Mijn beeld werd geboren toen ik deze oude boom vond. De boom is geheel verwerkt tot een vierkante balk. Het beeld van effen hout suggereert de gedachte van de mens en die van de kunstenaar. Deze accentueert ook de beweging van de boom op zoek naar het licht (van het leven ...). Deze onbestemde beweging legt ook de nadruk op de schoonheid van de diversiteit en het onbestemde karakter van het werk van de natuur, de kunst en haar perceptie. We moeten vanzelfsprekend de natuur goed verzorgen, maar alvorens dat te doen hebben wij onze eigen opvattingen te verzorgen en onze gedachten te voeden met het licht van de natuur.Zonder titelKunstenaar Xavier Rijs
Mijn beeld werd geboren toen ik deze oude boom vond. De boom is geheel verwerkt tot een vierkante balk. Het beeld van effen hout suggereert de gedachte van de mens en die van de kunstenaar. Deze accentueert ook de beweging van de boom op zoek naar het licht (van het leven ...). Deze onbestemde beweging legt ook de nadruk op de schoonheid van de diversiteit en het onbestemde karakter van het werk van de natuur, de kunst en haar perceptie. We moeten vanzelfsprekend de natuur goed verzorgen, maar alvorens dat te doen hebben wij onze eigen opvattingen te verzorgen en onze gedachten te voeden met het licht van de natuur.Zonder titelKunstenaar Xavier Rijs
Mijn beeld werd geboren toen ik deze oude boom vond. De boom is geheel verwerkt tot een vierkante balk. Het beeld van effen hout suggereert de gedachte van de mens en die van de kunstenaar. Deze accentueert ook de beweging van de boom op zoek naar het licht (van het leven ...). Deze onbestemde beweging legt ook de nadruk op de schoonheid van de diversiteit en het onbestemde karakter van het werk van de natuur, de kunst en haar perceptie. We moeten vanzelfsprekend de natuur goed verzorgen, maar alvorens dat te doen hebben wij onze eigen opvattingen te verzorgen en onze gedachten te voeden met het licht van de natuur.Endangered World Life WallKunstenaar Xavier Cortada
Endangered Worls - Life Wall bestaat uit een muur van 360 rode bakstenen en evenveel veldkeien. De 360 bakstenen vertegenwoordigen dieren die worstelen om te overleven op alle 360 graden van de wereldbol. Afhankelijk van het halfrond is de lengtegraad waar elk dier leeft is elke steen rood of wit geschilderd. Als een soort is uitgestorven is het nummer op de steen zwart. De dieren zijn onderdeel van een verbonden web waarin ook de mens is opgenomen. Hoeveel stenen kunnen er worden verwijderd voordat de 'Wall of life' in elkaar stort?Endangered World Life WallKunstenaar Xavier Cortada
Endangered Worls - Life Wall bestaat uit een muur van 360 rode bakstenen en evenveel veldkeien. De 360 bakstenen vertegenwoordigen dieren die worstelen om te overleven op alle 360 graden van de wereldbol. Afhankelijk van het halfrond is de lengtegraad waar elk dier leeft is elke steen rood of wit geschilderd. Als een soort is uitgestorven is het nummer op de steen zwart. De dieren zijn onderdeel van een verbonden web waarin ook de mens is opgenomen. Hoeveel stenen kunnen er worden verwijderd voordat de 'Wall of life' in elkaar stort?