Ellen Kroeze haalt haar inspiratie haalt ze uit alledaagse dingen, herinneringen, emoties en gevoelens, iets wat er toe doet. Bij deze inspiratie maakt Ellen gebruik van voorwerpen om dit beeldend te versterken. Jurken, stoelen, laarsjes en fruit zijn terugkerende elementen in haar werk.
Uit een recensie van Jet van der Sluis (De Roskam):
‘Haar landschappen en voorstellingen maken onmiddellijk nieuwsgierig naar het verhaal dat je erachter vermoedt. Wat doen die twee gestapelde stoeltjes en grote kapspiegel in de buurt van dat vennetje waarin de lucht zo schitterend wordt weerspiegeld?’
‘Lege stoeltjes, verweesde laarzen en luchtige jurkjes die letterlijk langs de hemel zweven, zijn thema’s die steeds terugkeren in deze monumentale doeken. Kroeze beheerst de wetten van het perspectief, maar schakelt soms binnen de voorstelling over op een vorm van platheid, zoals je die bij Bonnard en Matisse aantreft.’
‘Alle aandacht gaat dan naar het motief van een kleed of van een tegelvloer, waardoor het schilderij zelf meewerkt aan het effect van vervreemding die in al haar schilderijen een rol speelt. Opvallend is de afwezigheid van mensen in deze min of meer surrealistische voorstellingen, die ook daardoor een beeld van bitterzoete eenzaamheid oproepen.’Uit een recensie van S. van Ek (Leeuwarder Courant):
‘Twee opeengestapelde stoelen, een spiegel en een tafel in de vrije natuur waar verder niemand te bekennen is? De twee stoelen verwijzen naar personen, naar een tweeling om precies te zijn, die samen met de andere voorwerpen een autobiografische achtergrond hebben.In feite gaat het hier niet zozeer om surrealisme, want dan zouden de voorwerpen geen relatie met elkaar hebben, maar om een schilderij met een verborgen laag waarvan de voorwerpen de sleutels in de vorm van symbolen’.
Manier van werken
‘De schilderijen van Ellen zijn groot en trefzeker geschilderd op basis van acryl en olieverf, waarin vaak nog tekensporen te zien zijn’.
Ellen’s schilderstijl is helder en figuratief. Ze trekt alles net even uit het verband en plaatst voorwerpen in een andere omgeving, waardoor het vervreemdend werkt.
Dit heeft te maken met het verhaal wat ze wil vertellen. Contrasten helpen daarbij. Haar werken zijn opgebouwd vanuit verschillende lagen acrylverf. In het laatste stadium wordt daar soms olieverf of houtskool aan toegevoegd voor een extra gelaagdheid.
Naast het schilderen schrijft Ellen ook gedichten, die ze soms in haar schilderijen verwerkt. Het zijn woorden en tekstfragmenten, maar in haar schilderijen werken de zinnen als beeldelement, als vorm.Haar motto ‘Geef jezelf de ruimte, je te ontplooien en datgene in jezelf naar boven te halen wat het beste is, zonder jezelf geweld aan te doen’. Schilderen is een zoeken, ontdekken en vinden, een vallen en weer opstaan, een passie in haar leven.
Ellen combineert haar vrije werk met het maken van portretten in opdracht, afgestemd op de ruimte en de speciale wensen van de opdrachtgever.Ellen Kroeze maakt naast haar grote schilderijen ook graag kleiner werk waarbij ze gebruik maakt van verschillende technieken: drukken, stempelen, schilderen en gebruik van tekst. Deze mixed-media schilderijen op klein formaat laten vaak alledaagse voorwerpen zien of juist herinneringen aan warme emoties en gevoelens. Met oog voor het kleinste detail.
Ellen is enkele jaren geleden begonnen met het ontwikkelen van projecten die kunst en sociaal maatschappelijke betrokkenheid verbindt. Met het project ‘Warme herinneringen’ ontdekte ze dat dergelijke totaalprojecten goed bij haar passen. Niet alleen de kunstzinnige laag, maar juist ook de verhalen achter de mensen geven haar veel voldoening.