Dorpsgezichten is een initiatief van Stichting Natuurkunst Drenthe. Vanuit de natuurkunstroutes is het idee ontstaan om beelden uit de verschillende jaargangen een plek te geven in acht karakteristieke Coevordense Drentse dorpen.
In de periode van 2009 tot en met 2012 zijn er in totaal zestien natuurkunstwerken verrezen, ontworpen en gemaakt door zestien verschillende (inter-)nationale kunstenaars. Veelal staan de kunstwerken op markante plaatsen in het dorp en zijn in een fiets- autoroute opgenomen. De dorpen zijn: Schoonoord, Wezuperbrug, Wezup, Zweeloo, Aalden, Meppen, Gees en Oosterhesselen.
Onder grote belangstelling heeft koningin Beatrix de eerste zeven kunstwerken tijdens de eerste fase van dit project bezocht. Ze was zeer enthousiast over wat ze zag: “Het is verbazingwekkend hoe goed deze fraaie kunstwerken in de omgeving passen.”
De ongeveer 60 km lange route brengt u langs romantische brinken, eeuwenoude eiken, moderne woonwijkjes, weilanden, akkers en het spiegelende water van het Oranjekanaal. De route toont in kort bestek alle landschappen die Drenthe rijk is. Helaas is de route niet meer te bezoeken.
- Dorpsgezichten galerijHet gebintKunstenaar Bettino Francini
Locatie Aalden
Een structuur van eikenhouten balken die herinneringen oproept aan de monumentale gebinten van de Drentse boerderijen waardoor de kunstenaar geïnspireerd werd. Als je deze constructie echter ziet dan lijkt het niet af te zijn. Is het gewoon verlaten of is het misschien nog onder constructie om er in de toekomst mee verder te gaan?Het gebintKunstenaar Bettino Francini
Locatie Aalden
Een structuur van eikenhouten balken die herinneringen oproept aan de monumentale gebinten van de Drentse boerderijen waardoor de kunstenaar geïnspireerd werd. Als je deze constructie echter ziet dan lijkt het niet af te zijn. Is het gewoon verlaten of is het misschien nog onder constructie om er in de toekomst mee verder te gaan?Het gebintKunstenaar Bettino Francini
Locatie Aalden
Een structuur van eikenhouten balken die herinneringen oproept aan de monumentale gebinten van de Drentse boerderijen waardoor de kunstenaar geïnspireerd werd. Als je deze constructie echter ziet dan lijkt het niet af te zijn. Is het gewoon verlaten of is het misschien nog onder constructie om er in de toekomst mee verder te gaan?ReuzenstoelenKunstenaar Rumen Mihov Dimitrov
Locatie Schoonoord
Met dit project beoog ik de persoonlijke overwegingen van de toeschouwer over het samengaan van de natuur en mens te verbeelden. Een natuurlijke poort geeft toegang tot een open ruimte waar de reuzenstoelen staan die misschien voor de reuzen Ellert en Brammert dienden .ReuzenstoelenKunstenaar Rumen Mihov Dimitrov
Locatie Schoonoord
Met dit project beoog ik de persoonlijke overwegingen van de toeschouwer over het samengaan van de natuur en mens te verbeelden. Een natuurlijke poort geeft toegang tot een open ruimte waar de reuzenstoelen staan die misschien voor de reuzen Ellert en Brammert dienden .ReuzenstoelenKunstenaar Rumen Mihov Dimitrov
Locatie Schoonoord
Met dit project beoog ik de persoonlijke overwegingen van de toeschouwer over het samengaan van de natuur en mens te verbeelden. Een natuurlijke poort geeft toegang tot een open ruimte waar de reuzenstoelen staan die misschien voor de reuzen Ellert en Brammert dienden .Drenthe CathedralKunstenaar Herb Parker
Locatie Schoonoord
De architecturale structuur is gebouwd rond een spiralend pad dat eindigt in een kleine ruimte waar men kan zitten. 'Drenthe Cathedral' is met dezelfde opzet en materialen gebouwd als de mensen uit het Neolithicum deden die hier eerder woonden. Het kunstwerk vormt een contemplatieve omgeving met verwijzingen naar de natuur, de geschiedenis, de cultuur en natuurlijke processen.Drenthe CathedralKunstenaar Herb Parker
Locatie Schoonoord
De architecturale structuur is gebouwd rond een spiralend pad dat eindigt in een kleine ruimte waar men kan zitten. 'Drenthe Cathedral' is met dezelfde opzet en materialen gebouwd als de mensen uit het Neolithicum deden die hier eerder woonden. Het kunstwerk vormt een contemplatieve omgeving met verwijzingen naar de natuur, de geschiedenis, de cultuur en natuurlijke processen.Drenthe CathedralKunstenaar Herb Parker
Locatie Schoonoord
De architecturale structuur is gebouwd rond een spiralend pad dat eindigt in een kleine ruimte waar men kan zitten. 'Drenthe Cathedral' is met dezelfde opzet en materialen gebouwd als de mensen uit het Neolithicum deden die hier eerder woonden. Het kunstwerk vormt een contemplatieve omgeving met verwijzingen naar de natuur, de geschiedenis, de cultuur en natuurlijke processen.Aurum@DomusKunstenaar Stefan Nenov
Locatie Wezeperbrug
Als de 20e eeuw werd gezien als een eeuw van grote stappen voor de mensheid en technologische vernieuwing, dan zal de 21e eeuw, geladen door energie, nog groter en heftiger willen zijn. De computer is overal. Het lijkt er op dat er niets meer kan bestaan zonder dit apparaat. Mijn werk Aurum@Domus probeert de worsteling zichtbaar te maken waar de menselijke geest strijdt met de ongrijpbare nieuwe technologie.Aurum@DomusKunstenaar Stefan Nenov
Locatie Wezeperbrug
Als de 20e eeuw werd gezien als een eeuw van grote stappen voor de mensheid en technologische vernieuwing, dan zal de 21e eeuw, geladen door energie, nog groter en heftiger willen zijn. De computer is overal. Het lijkt er op dat er niets meer kan bestaan zonder dit apparaat. Mijn werk Aurum@Domus probeert de worsteling zichtbaar te maken waar de menselijke geest strijdt met de ongrijpbare nieuwe technologie.Aurum@DomusKunstenaar Stefan Nenov
Locatie Wezeperbrug
Als de 20e eeuw werd gezien als een eeuw van grote stappen voor de mensheid en technologische vernieuwing, dan zal de 21e eeuw, geladen door energie, nog groter en heftiger willen zijn. De computer is overal. Het lijkt er op dat er niets meer kan bestaan zonder dit apparaat. Mijn werk Aurum@Domus probeert de worsteling zichtbaar te maken waar de menselijke geest strijdt met de ongrijpbare nieuwe technologie.Arbeiders feestmaalKunstenaar Andrea Thompson
Locatie Wezep
De gemeenschappelijke tafel voor een feestmaal is een symbool voor overvloed en de vruchten die samenwerking afwerken. Ook in moeilijke tijden vinden mensen manieren om met elkaar te vieren: iedereen brengt wat mee en men bouwt met elkaar een feest. Hard werken onder slechte condities met simpele gereedschappen is de basis geweest om het landschap totaal te transformeren. De namen van vele arbeiders en hun identiteit is opgelost in de geschiedenis, maar hun geest bleef, ingebed in het gerevitaliseerde landschap.Arbeiders feestmaalKunstenaar Andrea Thompson
Locatie Wezep
De gemeenschappelijke tafel voor een feestmaal is een symbool voor overvloed en de vruchten die samenwerking afwerken. Ook in moeilijke tijden vinden mensen manieren om met elkaar te vieren: iedereen brengt wat mee en men bouwt met elkaar een feest. Hard werken onder slechte condities met simpele gereedschappen is de basis geweest om het landschap totaal te transformeren. De namen van vele arbeiders en hun identiteit is opgelost in de geschiedenis, maar hun geest bleef, ingebed in het gerevitaliseerde landschap.Arbeiders feestmaalKunstenaar Andrea Thompson
Locatie Wezep
De gemeenschappelijke tafel voor een feestmaal is een symbool voor overvloed en de vruchten die samenwerking afwerken. Ook in moeilijke tijden vinden mensen manieren om met elkaar te vieren: iedereen brengt wat mee en men bouwt met elkaar een feest. Hard werken onder slechte condities met simpele gereedschappen is de basis geweest om het landschap totaal te transformeren. De namen van vele arbeiders en hun identiteit is opgelost in de geschiedenis, maar hun geest bleef, ingebed in het gerevitaliseerde landschap.Shotgun cottageKunstenaar Arjen Boerstra
Locatie Wezup
Benaming voor Amerikaanse huisjes die zijn ingedeeld in drie of vier vertrekken achter elkaar, met elk vertrek de deur op dezelfde plaats. Ala alle deuren open staan kun je er doorheen schieten zonder iets te raken. Shotgun Cottage van Arjen Boerstra is en illusie. Je treft een huisje aan waar een boswachter of jager woont. Binnen gekomen kun je blik werpen op het Drentse landschap vanuit een 'filmdecor'.Shotgun cottageKunstenaar Arjen Boerstra
Locatie Wezup
Benaming voor Amerikaanse huisjes die zijn ingedeeld in drie of vier vertrekken achter elkaar, met elk vertrek de deur op dezelfde plaats. Ala alle deuren open staan kun je er doorheen schieten zonder iets te raken. Shotgun Cottage van Arjen Boerstra is en illusie. Je treft een huisje aan waar een boswachter of jager woont. Binnen gekomen kun je blik werpen op het Drentse landschap vanuit een 'filmdecor'.Shotgun cottageKunstenaar Arjen Boerstra
Locatie Wezup
Benaming voor Amerikaanse huisjes die zijn ingedeeld in drie of vier vertrekken achter elkaar, met elk vertrek de deur op dezelfde plaats. Ala alle deuren open staan kun je er doorheen schieten zonder iets te raken. Shotgun Cottage van Arjen Boerstra is en illusie. Je treft een huisje aan waar een boswachter of jager woont. Binnen gekomen kun je blik werpen op het Drentse landschap vanuit een 'filmdecor'.MeditatieboomKunstenaar Francois Geissmann
Locatie Zweeloo
De boom die ik vond in de omgeving van de gletserkuil herinnerde me aan de oude stenen monumenten. Plaatsen waar je denkt aan het verleden. Toen ik over de legende las wilde ik een plek maken ter herinnering aan het dappere meisje. Zij verdiende een soort gouden monument waar de mensenkunnen mediteren over hun leven en ook nadenken over het beschermen van de de natuur tegen onnodig menselijk geweld.MeditatieboomKunstenaar Francois Geissmann
Locatie Zweeloo
De boom die ik vond in de omgeving van de gletserkuil herinnerde me aan de oude stenen monumenten. Plaatsen waar je denkt aan het verleden. Toen ik over de legende las wilde ik een plek maken ter herinnering aan het dappere meisje. Zij verdiende een soort gouden monument waar de mensenkunnen mediteren over hun leven en ook nadenken over het beschermen van de de natuur tegen onnodig menselijk geweld.Het streven naar lichtKunstenaar Francois Geissmann
Locatie Zweeloo
Het enige benodigde materiaal voor dit werk is en dode boom. De stam en sommige kleinere takken worden vlak als een plank gezaagd. Daarna wordt deze kunstboom gecombineerd met een levende boom. Er ontstaat een mooi contrast tussen levende en dode materie. Twee bomen waarin de dubbele functie van bomen duidelijk wordt. Zowel als kunstwerk als de levende boom verzetten zich tegen de zwaartekracht: op zoek naar de hemel, een ervaring van oneindigheid, een visie van nietigheid, de kracht van een gevoel. Dit gevoel zou een richting aan kunnen geven over het leven op aarde.Het streven naar lichtKunstenaar Francois Geissmann
Locatie Zweeloo
Het enige benodigde materiaal voor dit werk is en dode boom. De stam en sommige kleinere takken worden vlak als een plank gezaagd. Daarna wordt deze kunstboom gecombineerd met een levende boom. Er ontstaat een mooi contrast tussen levende en dode materie. Twee bomen waarin de dubbele functie van bomen duidelijk wordt. Zowel als kunstwerk als de levende boom verzetten zich tegen de zwaartekracht: op zoek naar de hemel, een ervaring van oneindigheid, een visie van nietigheid, de kracht van een gevoel. Dit gevoel zou een richting aan kunnen geven over het leven op aarde.Het streven naar lichtKunstenaar Francois Geissmann
Locatie Zweeloo
Het enige benodigde materiaal voor dit werk is en dode boom. De stam en sommige kleinere takken worden vlak als een plank gezaagd. Daarna wordt deze kunstboom gecombineerd met een levende boom. Er ontstaat een mooi contrast tussen levende en dode materie. Twee bomen waarin de dubbele functie van bomen duidelijk wordt. Zowel als kunstwerk als de levende boom verzetten zich tegen de zwaartekracht: op zoek naar de hemel, een ervaring van oneindigheid, een visie van nietigheid, de kracht van een gevoel. Dit gevoel zou een richting aan kunnen geven over het leven op aarde.Groene revolutieKunstenaar Stefan Ester
Locatie Aalden
Voor mij is het sociale aspect een belangrijk gegeven. Het project bestaat uit drie cirkels en twee beelden. De buitenste cirkel is van zwerfstenen - stenen die dateren uit de ijstijd en waarmee ook de flintenwegen zijn gebouwd. De middelste cirkel bestaat uit geel zand en turfresten. De binnenste cirkel is van houtsnippers en herinneren aan de bebossing. De twee beelden zijn gemaakt van Douglas bomen. Ze verbeelden de landschappelijke ontwikkeling tijdens 'De groen revolutie'. De schop - uitputtend handwerk door werklozen. De lepel - basisbehoefte, voedsel, overleven.Groene revolutieKunstenaar Stefan Ester
Locatie Aalden
Voor mij is het sociale aspect een belangrijk gegeven. Het project bestaat uit drie cirkels en twee beelden. De buitenste cirkel is van zwerfstenen - stenen die dateren uit de ijstijd en waarmee ook de flintenwegen zijn gebouwd. De middelste cirkel bestaat uit geel zand en turfresten. De binnenste cirkel is van houtsnippers en herinneren aan de bebossing. De twee beelden zijn gemaakt van Douglas bomen. Ze verbeelden de landschappelijke ontwikkeling tijdens 'De groen revolutie'. De schop - uitputtend handwerk door werklozen. De lepel - basisbehoefte, voedsel, overleven.AutoconstuccionesKunstenaar Jose Luis Torres
Locatie Aalden
Leven is een spel, het gaat om overleven. Dit werk speelt met het idee van verandering, verbindingen en beweging. Je kunt het creatieve proces meevoelen. Het is ontstaan vanuit de gedachte aan de zeer precies uitgevoerde doe-het-zelf bouwsels, die weer herinneren aan amateuristische architectuur. Deze 'Autoconstrucciones' herinnert ons aan het feit dat het inde architectuur gaat om relaties met mensen, het is een medium voor experimenten met ruimte. Beeldhouwwerk/organische architectuur? Een mis van utopia, iets uit het verleden, esthetiek en bouwkundige functies.AutoconstuccionesKunstenaar Jose Luis Torres
Locatie Aalden
Leven is een spel, het gaat om overleven. Dit werk speelt met het idee van verandering, verbindingen en beweging. Je kunt het creatieve proces meevoelen. Het is ontstaan vanuit de gedachte aan de zeer precies uitgevoerde doe-het-zelf bouwsels, die weer herinneren aan amateuristische architectuur. Deze 'Autoconstrucciones' herinnert ons aan het feit dat het inde architectuur gaat om relaties met mensen, het is een medium voor experimenten met ruimte. Beeldhouwwerk/organische architectuur? Een mis van utopia, iets uit het verleden, esthetiek en bouwkundige functies.Autoconstucciones – Jose Luis Torres 1Kunstenaar Jose Luis Torres
Locatie Aalden
Leven is een spel, het gaat om overleven. Dit werk speelt met het idee van verandering, verbindingen en beweging. Je kunt het creatieve proces meevoelen. Het is ontstaan vanuit de gedachte aan de zeer precies uitgevoerde doe-het-zelf bouwsels, die weer herinneren aan amateuristische architectuur. Deze 'Autoconstrucciones' herinnert ons aan het feit dat het inde architectuur gaat om relaties met mensen, het is een medium voor experimenten met ruimte. Beeldhouwwerk/organische architectuur? Een mis van utopia, iets uit het verleden, esthetiek en bouwkundige functies.BulldersKunstenaar David Kochavi
Locatie Meppen
Het project bestaat uit drie 'Bullders'. Ieder element is samengesteld uit palen en twee zwerfkeien die met de palenstructuur worden verbonden. De ene kei verwijst naar het lichaam , de kleinere kei verwijst naar het hoofd. Ik werd tot dit beeld geïnspireerd door de verhalen over de mensen die duizenden jaren leefden in Drenthe. Zij waren de eersten die stevige houten bouwsels benutten voor hun boerderijen. Daarnaast waren ze ook in staat en gemotiveerd om de enorm zware stenen op te tillen om zo de grote stenen graven te bouwen. Mijn inspiratie komt voort uit de grote rol die de zwerfkeien en stenen speelden in alle aspecten van het leven: van dagelijks gereedschap tot geweldige rituele bouwsels.BulldersKunstenaar David Kochavi
Locatie Meppen
Het project bestaat uit drie 'Bullders'. Ieder element is samengesteld uit palen en twee zwerfkeien die met de palenstructuur worden verbonden. De ene kei verwijst naar het lichaam , de kleinere kei verwijst naar het hoofd. Ik werd tot dit beeld geïnspireerd door de verhalen over de mensen die duizenden jaren leefden in Drenthe. Zij waren de eersten die stevige houten bouwsels benutten voor hun boerderijen. Daarnaast waren ze ook in staat en gemotiveerd om de enorm zware stenen op te tillen om zo de grote stenen graven te bouwen. Mijn inspiratie komt voort uit de grote rol die de zwerfkeien en stenen speelden in alle aspecten van het leven: van dagelijks gereedschap tot geweldige rituele bouwsels.Bird manKunstenaar Csezlav Podlesney
Locatie Meppen
In mijn beeld kun je iets zien van de menselijke verschijning: bewegend, stilstaand. Sommige mensenbij beelden direct aan prachtig marmer of glanzend brons. Maar ik gebruik gewoon zomaar een steen en een boomstam uit het bos. Natuur is de beste kunstenaar. Alles: vorm en kleur bestaat al in de natuur. Wij kunstenaars proberen ook iets dergelijks te maken. Soms lukt het om iets als kunst te maken, maar het is slechts een druppel in de oceaan aan mogelijkheden.Bird manKunstenaar Csezlav Podlesney
Locatie Meppen
In mijn beeld kun je iets zien van de menselijke verschijning: bewegend, stilstaand. Sommige mensenbij beelden direct aan prachtig marmer of glanzend brons. Maar ik gebruik gewoon zomaar een steen en een boomstam uit het bos. Natuur is de beste kunstenaar. Alles: vorm en kleur bestaat al in de natuur. Wij kunstenaars proberen ook iets dergelijks te maken. Soms lukt het om iets als kunst te maken, maar het is slechts een druppel in de oceaan aan mogelijkheden.Flying rocksKunstenaar Thomas Neumaier
Locatie Gees
Loodzware zwerfstenen uit de omgeving worden door de kunst veranderd in lichte objecten. De rots gaat vliegen, in ieders fantasie. Uitsluitend fantasie? Miljoenen jaren geleden kwamen sommige van deze rotsen aangevlogen vanuit het heelal en kwamen ook hier terecht. Nu kunnen de vliegende stenen zich bedenken: zullen ze blijven of zullen ze weer wegvliegen?Flying rocksKunstenaar Thomas Neumaier
Locatie Gees
Loodzware zwerfstenen uit de omgeving worden door de kunst veranderd in lichte objecten. De rots gaat vliegen, in ieders fantasie. Uitsluitend fantasie? Miljoenen jaren geleden kwamen sommige van deze rotsen aangevlogen vanuit het heelal en kwamen ook hier terecht. Nu kunnen de vliegende stenen zich bedenken: zullen ze blijven of zullen ze weer wegvliegen?Flying rocksKunstenaar Thomas Neumaier
Locatie Gees
Loodzware zwerfstenen uit de omgeving worden door de kunst veranderd in lichte objecten. De rots gaat vliegen, in ieders fantasie. Uitsluitend fantasie? Miljoenen jaren geleden kwamen sommige van deze rotsen aangevlogen vanuit het heelal en kwamen ook hier terecht. Nu kunnen de vliegende stenen zich bedenken: zullen ze blijven of zullen ze weer wegvliegen?LillywhiteKunstenaar Roger Rigorth
Locatie Oosterhesselen
Het idee is dat van een hangende cocon, iets tussen een lichaam en een vaartuig. Het gaat over het vervoeren van zaken die niet gezien kunnen worden, noch aangeraakt of geroken. Dingen die altijd en overal rond waaien in de wind, of bedoelingen, goed of slecht, die de grenzen passeren. Hier hangt mijn container, een vaartuig voor dit alles.LillywhiteKunstenaar Roger Rigorth
Locatie Oosterhesselen
Het idee is dat van een hangende cocon, iets tussen een lichaam en een vaartuig. Het gaat over het vervoeren van zaken die niet gezien kunnen worden, noch aangeraakt of geroken. Dingen die altijd en overal rond waaien in de wind, of bedoelingen, goed of slecht, die de grenzen passeren. Hier hangt mijn container, een vaartuig voor dit alles.LillywhiteKunstenaar Roger Rigorth
Locatie Oosterhesselen
Het idee is dat van een hangende cocon, iets tussen een lichaam en een vaartuig. Het gaat over het vervoeren van zaken die niet gezien kunnen worden, noch aangeraakt of geroken. Dingen die altijd en overal rond waaien in de wind, of bedoelingen, goed of slecht, die de grenzen passeren. Hier hangt mijn container, een vaartuig voor dit alles.The driftKunstenaar Gwenaël Stamm
Locatie Oosterhesselen
Deze installatie is opgebouwd uit een aantal uit boomstammen gezaagde huisjes. Het bos en het veld zijn evenzo onderdeel van het project als de huisjes zelf. De groep huisjes lijkt op een stroom of een wandeling. Ze trekken het land in. Waar komen ze vandaan, waar gaan ze heen? Waar zullen ze zich vestigen?The driftKunstenaar Gwenaël Stamm
Locatie Oosterhesselen
Deze installatie is opgebouwd uit een aantal uit boomstammen gezaagde huisjes. Het bos en het veld zijn evenzo onderdeel van het project als de huisjes zelf. De groep huisjes lijkt op een stroom of een wandeling. Ze trekken het land in. Waar komen ze vandaan, waar gaan ze heen? Waar zullen ze zich vestigen?The driftKunstenaar Gwenaël Stamm
Locatie Oosterhesselen
Deze installatie is opgebouwd uit een aantal uit boomstammen gezaagde huisjes. Het bos en het veld zijn evenzo onderdeel van het project als de huisjes zelf. De groep huisjes lijkt op een stroom of een wandeling. Ze trekken het land in. Waar komen ze vandaan, waar gaan ze heen? Waar zullen ze zich vestigen?Menhir memoryKunstenaar Paolo Vivian
Locatie Gees
Ik werd geïnspireerd door de fascinerende archeologische geschiedenis van de streek. Ik probeer verbinding te leggen tussen de verschillende tijden en overblijfselen. Door het project 'Menhir memory' te noemen roep ik herinneringen op aan de geschiedenis van de omgeving en daag ik de mensen uit hier dieper over na te denken. Ook om de beschouwers meer bewust te maken van de natuur en de rol die zij daar in spelen.Menhir memoryKunstenaar Paolo Vivian
Locatie Gees
Ik werd geïnspireerd door de fascinerende archeologische geschiedenis van de streek. Ik probeer verbinding te leggen tussen de verschillende tijden en overblijfselen. Door het project 'Menhir memory' te noemen roep ik herinneringen op aan de geschiedenis van de omgeving en daag ik de mensen uit hier dieper over na te denken. Ook om de beschouwers meer bewust te maken van de natuur en de rol die zij daar in spelen.Menhir memoryKunstenaar Paolo Vivian
Locatie Gees
Ik werd geïnspireerd door de fascinerende archeologische geschiedenis van de streek. Ik probeer verbinding te leggen tussen de verschillende tijden en overblijfselen. Door het project 'Menhir memory' te noemen roep ik herinneringen op aan de geschiedenis van de omgeving en daag ik de mensen uit hier dieper over na te denken. Ook om de beschouwers meer bewust te maken van de natuur en de rol die zij daar in spelen.